Helsinki,
huhtikuu

Bridgestone kehittää Mercedes-Benz VISION EQXX:ään huipputehokkaan renkaan

Yhteenveto

Yhteistyössä kehitettyjen, räätälöityjen Turanza Eco -renkaiden aerodynamiikka optimoitiin, mikä auttaa autoa saavuttamaan todellisissa olosuhteissa 1 000 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.

Renkaissa käytetyt Bridgestonen kehittämät ENLITEN- ja ologic-teknologiat takaavat äärimmäisen alhaisen vierintävastuksen ja auttoivat saavuttamaan erittäin alhaisen energiankulutuslukeman 8,7 kWh sataa kilometriä kohti matkalla Sindelfingenistä Cassisiin.

Bridgestone Turanza Eco_01 EMIA 04-22

Mercedes-Benz VISION EQXX, johon on asennettu Bridgestone Turanza Eco -renkaat. Lähde: Mercedes-Benz Groupin mediasivusto

Mercedes-Benz valitsi Bridgestonen kehittämään renkaat teknologiaohjelmaansa, VISION EQXX:ään. Tällä futuristisella sähköautolla Mercedes-Benz vastaa vaatimuksiin tehdä sähköautoista nykyistä energiatehokkaampia ja nostaa niiden toimintamatka uudelle tasolle. Bridgestonen tuotekehitysosasto kehitti yhdessä Mercedes-Benzin kanssa räätälöidyt renkaat, jotka auttoivat parantamaan auton energiatehokkuutta ja nostamaan toimintamatkan todellisissa olosuhteissa 1 000 kilometriin: VISION EQXX:llä ajettiin Saksan Sindelfingenistä Ranskan Cassisiin yhdellä latauksella.

Äärimmäisen pieni vierintävastus ja sähköautoon optimoitu rakenne takaavat uskomattoman toimintamatkan todellisissa olosuhteissa

Bridgestonen räätälöidyt Turanza Eco -renkaat tukevat VISION EQXX:n suorituskykyä ja energiatehokkuutta. Yhtiön kehittämä ENLITEN-teknologia pienentää renkaan painoa ja vierintävastusta jopa 20 %[1]. Myös ologic-teknologia parantaa toimintamatkaa, sillä renkaan suuri halkaisija pienentää vierintävastusta ja kapea rakenne vähentää ilmanvastusta.

Mercedes-Benzin aerodynamiikkaosaston kanssa renkaan sivut on myös optimoitu ja jalkaosa on suunniteltu sopimaan yhteen 20-tuumaisten taottujen magnesiumvanteiden peitelevyjen kanssa. Ratkaisut parantavat tuntuvasti renkaan aerodynaamisia ominaisuuksia.

Virtuaalista rengaskehitystä

Renkaan kehitystyössä hyödynnettiin Bridgestonen virtuaalisia renkaan mallinnus- ja simulointitekniikoita, joiden avulla renkaasta voidaan luoda kehitystyötä ja testausta varten digitaalinen versio. Teknologian käyttö nopeutti kehitystyötä merkittävästi.

Bridgestone hyödynsi virtuaaliympäristöä laajalti kehitysprosessin aikana muun muassa ennustamaan renkaan käyttäytymistä eri olosuhteissa ennen fyysisen renkaan valmistamista. Virtuaalisen rengaskehitysprosessin joustavuuden ansiosta Bridgestone pystyy testaamaan useampia rengasversioita, koska renkaan digitaalisen kaksosen muokkaaminen ja muutosten testaaminen käy nopeasti. Lisäksi prosessi tarjoaa lukuisia ympäristöetuja. Koska prototyyppejä on valmistettava ja testattava vähemmän, säästyy sekä luonnonresursseja että pakokaasupäästöjä.

Onnistunutta yhteistyötä

Projektiyhteistyö luo pohjaa sähköautojen renkaiden tulevaisuudelle. Yrityksillä on yhteinen visio sähköautovalmiudesta.

Bridgestone EMIAn COO & CTO Emilio Tiberio kommentoi: ”Bridgestone on sitoutunut liikkuvuuden kestävän tulevaisuuden tukemiseen ja on ylpeä pitkäaikaisen kumppanin kanssa tehdystä yhteistyöstä, jossa kehitettiin optimoidut renkaat näin innovatiiviseen projektiin. VISION EQXX on projektina täysin linjassa yrityksemme omien sähköajoneuvoja koskevien pyrkimysten ja tavoitteiden kanssa. Haluamme investoida sähköisen liikkuvuuden tehokkuuteen ja saatavuuteen täysin integroidulla toimintamallilla, johon sisältyy uraauurtavien premiumrenkaiden ja rengasteknologioiden kehittäminen suurimpien sähköautoihin liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi. Merkittävästä panostuksestamme tähän kertoo se, että yli 30 prosenttia tämänhetkisistä T&K-resursseistamme kohdistuu sähköautojen renkaiden kehitykseen, ja samalla parannamme nykyisiä teknologioitamme vuonna 2022.”

Projekti on linjassa Bridgestone E8 -sitoumuksen kanssa. Sitoumus ohjaa yrityksen johdon toimintaa ja auttaa samalla ansaitsemaan tulevien sukupolvien luottamuksen. Bridgestone E8 -sitoumus koostuu kahdeksasta e-kirjaimella alkavasta, Bridgestonelle tunnusomaisesta arvosta (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease ja Empowerment), joita Bridgestone sitoutuu noudattamaan toteuttaakseen yhdessä työntekijöiden, yhteiskunnan, kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa kestävän yhteiskunnan. Tämä rengasprojekti on seuraavien arvojen mukainen: Energy: Sitoutunut yhteiskunnan hiilineutraalin liikkuvuuden toteutukseen, Ecology: Sitoutunut edistämään kestäviä rengasteknologioita ja -ratkaisuja, jotka säästävät ympäristöä tuleville sukupolville ja Efficiency: Sitoutunut maksimoimaan tuottavuuden edistämällä liikkuvuutta.

[1] Bridgestonen sisäisen vertailun perusteella. Vertailurenkaina oli Bridgestonen ENLITEN-teknologiaa hyödyntäviä ja muita premium-kesärenkaita koossa 92Y 225/40R18 XL.

Bridgestone Euroopassa, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA):

Bridgestone EMIA on Bridgestone Corporationin alueellinen strateginen liiketoimintayksikkö. Bridgestone Corporation on maailman johtava rengasvalmistaja ja vastuullisten liikkuvuusratkaisujen toimittaja. Zaventemissa (Belgiassa) pääkonttoriaan pitävällä Bridgestone EMIAlla on yli 20 000 työntekijää ja toimintaa 40 maassa eri puolilla aluetta.

Boilerplate

Bridgestone tarjoaa laajan valikoiman premiumrenkaita, rengasteknologioita ja edistyksellisiä liikkuvuusratkaisuja. Yhtiön visio on tarjota yhteiskunnalle ja asiakkaille lisäarvoa kestävien ratkaisujen kautta. Bridgestone E8 ‑sitoumus on kattava, globaali sitoumus, joka kuvaa selkeästi, mitä yritys lupaa tarjota yhteiskunnalle, asiakkaille ja tuleville sukupolville kahdeksalla painopistealueella: Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease ja Empowerment. Nämä painopistealueet ohjaavat yrityksen strategisia prioriteetteja, päätöksentekoa ja toimintaa liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla.