Helsinki,
helmikuu

Bridgestone ottaa käyttöön huippumodernin märkäkäsittelyradan

Yhteenveto
  • Bridgestone EMIA investoi jatkuvasti ja johdonmukaisesti tutkimus- ja kehitystoimintaan – tällä kertaa uuteen märkäkäsittelyrataan, joka antaa paremmat mahdollisuudet premium-renkaiden vaativaan testaukseen ja siten optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseen märällä alustalla.
  • Rooman lähistölle rakennetun radan suunnittelussa on otettu huomioon sekä perinteisen ajoneuvoteollisuuden että uusien sähköautovalmistajien tarpeet. Tuloksena on EU-alueen innovatiivisimpiin ja kehittyneimpiin kuuluva testirata.
  • Suunnitteluun käytettiin virtuaalisia menetelmiä, joiden avulla erilaisia testiskenaarioita pystyttiin arvioimaan etukäteen ja radalle voitiin valita paras mahdollinen testiyhdistelmä ja muoto. Kun samalla säästettiin fyysisiä resursseja, radan suunnitteluprosessi vastasi erittäin hyvin Bridgestonen kestävän liikkuvuuden periaatteita.

Bridgestone on maailman johtava renkaiden ja muiden kumituotteiden valmistaja, joka tarjoaa ratkaisuja turvalliseen ja vastuulliseen liikkuvuuteen. Yhtiön Euroopan testauskeskukseen (EUPG) Rooman lähistölle rakennettu uusi märkäkäsittelyrata oli noin 3 milj. euron arvoinen investointi. Uusi, virtuaalisin menetelmin suunniteltu rata antaa mahdollisuuden testata premium-renkaita vaihtelevissa sääolosuhteissa optimaalisen märän kelin suorituskyvyn varmistamiseksi.

Märkäkäsittelyradan ominaisuuksien suunnittelussa hyödynnettiin myös yhteistyökumppaneiden, sekä uusien sähköautovalmistajien että ajoneuvoteollisuuden perinteisten toimijoiden, asiantuntemusta. Huippumoderni rata syntyi myös analysoimalla ajoneuvovalmistajien sekä testauskeskuksen testikuljettajien palautetta ja dataa, hyödyntämällä simulaatioita sekä suunnittelemalla modulaarisesti radan eri osia, kuten uusi pinta, uudistettu sijoittelu sekä tehokkaampi vedenhallinta.

Menestysprojektin perustana virtuaaliset suunnittelumenetelmät ja tiivis yhteistyö

Testiradan pinta suunniteltiin yhteistyössä Pisan yliopiston kanssa. Kiviainekset valittiin erittäin huolellisesti aiempaa kulutuskestävämmistä vaihtoehdoista. Tämän etuna on testauksen tasalaatuisuus ajan kuluessa, koska kitka-arvot pysyvät tasaisina ja pito on hyvä, jolloin renkaan suorituskykyä kokonaisuutena on helpompi arvioida.

Radan moderni pohjapiirustus antaa useita etuja:

●     dynaamisesti vaihtelevat olosuhteet erilaisilla syötearvoilla ja enemmän kiihdytysten ja hidastusten vaihtelua

●     nopea hidastusmutka ja mahdollisuus ajaa kumpaankin suuntaan antaa hyvät edellytykset kaarreajotestaukseen

●     enemmän kiihdytysyhdistelmiä kuin mihin alkuperäinen ratapohja antoi mahdollisuuden

●     alkuperäistä rataa selkeämpiä ajosuuntaisia kiihtyvyysvaihteluja (kiihdytys ja jarrutus).

Yhdessä näiden tuloksena saadaan erittäin hyvät edellytykset kehittää ja testata premium-renkaita, jotka vastaavat asiakkaiden vaatimuksia ja odotuksia.

Virtuaalisilla kehitysmenetelmillä, esimerkiksi rakennustöitä edeltävään rataprofiilien testaukseen ja hienosäätöön käytetyillä ratasimulaatioilla, saatiin merkittäviä etuja, koska erilaisia testiskenaarioita pystyttiin arvioimaan etukäteen ja niistä voitiin valita parhaat yhdistelmät lopulliseen toteutukseen. Samalla virtuaalisten menetelmien mahdollistamat resurssisäästöt toivat merkittävän vastuullisuusedun. Lisäksi uusi vesijärjestelmä kuuden kilometrin mittaisine putkistoineen kierrättää vettä 4 000 kuution suuruisen altaan kautta. Sen ansiosta testaukseen käytetään 90-prosenttisesti kiertovettä, mikä entisestään pienentää uuden radan ympäristövaikutuksia.

Uuden radan ytimessä turvallisuus ja monipuolisemmat mahdollisuudet

Uuden märkäkäsittelyradan ykkösasioita on turvallisuus: radan vierustan turva-alueilla on käytetty savipohjaista Argex-materiaalia, joka lyhentää tehokkaasti pysähtymismatkoja ulosajoissa.

Radan uusiminen oli samalla hyvä tilaisuus kehittää koko testauskeskuksen turvallisuusjärjestelyjä ottamalla käyttöön uusi turvallisuudenhallintajärjestelmä.

Uuden järjestelmän avulla keskuksen radat pystyttiin digitalisoimaan ja automatisoimaan kattavasti. Testikuljettajat saavat nyt reaaliajassa varoituksen mahdollisista vaaratilanteista sekä auton mittarinäytölle että automaattisena ääniviestinä, joten kuljettajat pystyvät keskittymään täysillä ajamiseen ja elintärkeät turvallisuustiedot tulevat silti perille. Uutta on myös digitaalinen kulunhallinta, jossa radoille pääsyä hallitaan ajoluvilla ja määrätyillä alueilla myös virtuaaliporteilla.

Bridgestonen rengaskehityksen polttopiste

Bridgestonen Euroopan T&K- ja testauskeskus on alueen tuote- ja ratkaisukehityksen polttopiste. Se on yksi rengasalan kehittyneimpiä testauskeskuksia, rakennettu varta vasten tätä tarkoitusta varten ja varustettu alan moderneimmalla tekniikalla. Ratojen vaihtelevien materiaalien ja materiaaliyhdistelmien avulla testeissä pystytään kattavasti simuloimaan valtaosa Euroopassa esiintyvistä ajo-olosuhteista. Keskus on myös Bridgestonen oman Virtual Tyre Development -teknologian syntypaikka.

Bridgestone EMIA-alueen operaatio- ja teknologiajohtaja (COO & CTO) Emilio Tiberio kommentoi: ”Bridgestone on T&K-investoinneilla mitattuna johtavia rengasvalmistajia, ja moderni testauskeskuksemme on olennainen osa pysyvää innovaatiositoumustamme. Kun asiakkaille ja yhteistyökumppaneille pystytään tarjoamaan monipuolinen testausympäristö sekä uudet ajoradat ja pinnat, pystymme vaikuttamaan tehokkaammin rengaspidon vuodenaikaisvaihteluun ja viime kädessä parantamaan liikenneturvallisuutta. Turvallisuus on äärimmäisen tärkeä asia meidän alallamme, mutta suuri painoarvo on myös vastuullisuudella, ja siksi kehitämme jatkuvasti prosessejamme, jotta kulutamme mahdollisimman vähän resursseja ja saamme positiivisen loppusaldon niin ihmisten kuin planeetan kannalta.”

Bridgestone Euroopassa, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA):

Bridgestone EMIA on Bridgestone Corporationin alueellinen strateginen liiketoimintayksikkö. Bridgestone Corporation on maailman johtava rengasvalmistaja ja vastuullisten liikkuvuusratkaisujen toimittaja. Zaventemissa (Belgiassa) pääkonttoriaan pitävällä Bridgestone EMIAlla on yli 20 000 työntekijää ja toimintaa 40 maassa eri puolilla aluetta.

boilerplate